Er zijn verschillende apparaten onmisbaar in een werkplaats. Eén daarvan is de compressor. Dit apparaat kun je op velerlei manieren inzetten. Is het niet om het luchtbed, fiets- of autoband op te pompen, dan kan je het wel gebruiken bij het schoonblazen van je gereedschappen. En wat te denken van het verspuiten van verf, het aansluiten van tal van pneumatische gereedschappen en, last but not least, het doorspuiten van je waterleidingen voor het winterse weer. Heel breed inzetbaar, zoals je ziet, maar tevens een apparaat wat aandacht en onderhoud behoeft. Je kunt werkelijk jaren ( een leven lang ) plezier hebben van een en dezelfde compressor. Maar het kan ook zo maar binnen een paar uur voorbij zijn…..

8210018153_concorde_powerblock_crm153

Concorde compressor

Wilt u dit laatste voorkomen? Lees onze tips en adviezen.

In- en uitschakelen:
Vaak wordt een compressor in- en uitgeschakeld middels de stekker. U dient de compressor echter uit te schakelen door middel van de knop of schakelaar. Op het moment van uitschakelen hoort u een sissend geluid. Wat er op dat moment gebeurt is, dat de terugslagklep zijn overdruk loslaat en de krukas in een neutraal positie tot stilstand komt. Dit zal het opstarten een volgende keer vergemakkelijken.

Manometer

Druk instellen

Druk instellen:
Bijna iedere compressor heeft een in te stellen druk. Veel gebruikers stellen deze één keer in (vaak op maximaal vermogen) om er vervolgens nooit meer naar om te kijken. Maar wij kunnen u melden, dat de uiteenlopende artikelen, welke aan te sluiten zijn op een compressor, allemaal een eigen druk(instelling) kennen. Waar een kitpistool misschien 12 bar nodig heeft, heeft een speciale tacker maar 4 bar nodig. U kunt zich voorstellen wat er kan gebeuren wanneer u de 15 bar toepast bij de tacker. Let hier goed op wanneer u gaat werken met de compressor.

 

 

Condens:
Bij het genereren van (lucht)druk comprimeert de compressor alle lucht in de ketel. Daardoor komt er ook vocht in de leidingen en dus ook in de ketel van de compressor. Wij raden u aan dit regelmatig uit de ketel  van de compressor te halen. Bij compressoren is er altijd een zogenaamd aflaatpunt aanwezig. In de ene situatie (vochtige omgeving) zal dit regelmatig moeten gebeuren en in een andere situatie hoeft u dit eens in het half jaar te doen. Zorg voor de juiste interval.

Oliepeil:
Bij oliegevulde compressoren dient u (net als bij een auto) regelmatig het oliepeil te controleren. Oliegevulde compressoren starten lastiger op bij lage temperaturen. Hou hier rekening mee bij uw keuze.

Verlengsnoeren en aggregaat:
Een verlengsnoer en/of een aggregaat is niet altijd aan te raden. Dient u hier wel gebruik van te maken, zorg dan dat alles op elkaar is afgestemd. Dus een zware kabel en een goed aggregaat. Wij adviseren u graag.

Aandachtspunten:
Nog wat extra aandachtspunten alvorens te gaan werken met een compressor:

* Zorg voor voldoende koeling op de compressor (niet afdekken en/of opsluiten)
* Controleer het luchtfilter regelmatig (drie maandelijks)
* Stroomloos maken wanneer deze niet gebruikt wordt
* Wanneer een compressor stopt heeft dit altijd een reden !

Het betreft gereedschap met aandacht. Wanneer u het bovenstaande goed heeft bestudeerd, zult u zich nimmer druk hoeven te maken, want dat doet de compressor wel.